Nahoru

15 rad, jak hravě zvádnout vaření s dětmi 3-10 let

 

  1. Než se do společného vaření pustíte, vše si dopředu naplánujte, a zvolte den, kdy máte dost času, nikam nespěcháte a jste všichni v pohodě a odpočinutí. Dobré je, když cítíte, že děti mají chuť něco nového objevovat a učit se, aby vás to všechny spolu bavilo.
  2. Dejte dětem zástěrky a případně i kuchařské čepice, aby se cítily jako skuteční kuchtíci, a na začátku si stanovte pravidla bezpečnosti, abyste předešli případným úrazům.
  3. Rady dětem nejen říkejte, ale i názorně nakreslete – např. trouba a pára pálí, nůž je ostrý; ukažte jim, jak ho správně držet, a že krájíte od sebe, že podáváte nůž neostrou částí, pravidelně si myjete ruce při vaření a snažíte se udržovat svoje pracovní místo čisté. Z drobků a nečistot si nic nedělejte, to vše na konci společně uklidíte.
  4. Společně se domluvte na jídle, které by se děti chtěly naučit, a připravte si k tomu recept.
  5. Všechny suroviny byste měli mít doma, ideálně je společně den předem nakupte v obchodě nebo na trhu. Abyste nakupování dětem zpestřili, nakreslete jim pár obrázků surovin, které potřebujete nakoupit, a nechte je, aby je samy v obchodě našly. Děti také rády váží na váze. Při výběru ovoce a zeleniny je učte, jak vybírat jen čerstvé a kvalitní kousky. Nezapomeňte s nimi procvičit i matematiku při počítání jablek, brambor nebo rajčat.
  6. Nákup doma společně vyložte a připravte si všechny suroviny, které budete při přípravě receptu potřebovat. Můžete si s dětmi zahrát i několik her – např. Kdo hledá, najde – Jaké všechny zelené suroviny budeme potřebovat do salátu?  Nebo… Přines mi, prosím z lednice,  všechny suroviny, které budeme na náš koláč potřebovat, jsou celkem tři...
  7. Seznamte děti se všemi pomůckami, s nimiž budete pracovat – škrabka, struhadlo, mixér, váha, nůž apod. A přidejte ukázku, jak s nimi pracujete. Naučte děti správně držet nůž a krájet. Na začátku vybírejte nůž příborový s kulatou špičkou a postupně přidávejte i ostrý nůž se špičkou. Ukažte dětem, jak čistit např. mrkev nebo brambory, jak strouhat na struhadle např. sýr. Potom formou hry pomůcky schovejte do šuplíku a dávejte dětem hádanky – teď vytáhni pomůcku, kterou škrábeme brambory, nebo najdi pomůcku na válení těsta apod.
  8. Každému dítěti dejte samostatný důležitý úkol, který mu popište a názorně ukažte – například jak oškrábat mrkev, nakrájet okurku apod. Zkuste se vžít do dětské fantazie a občas nějakou surovinu naoko oživit a vyprávět si s ní, jako by byla živá. To děti rozveselí a zábava je při vaření důležitá. Dobré je si k tomu pustit i oblíbenou hudbu a společně zpívat nebo tančit.
  9. Mezi samostatné úkoly zařaďte dětem i společné aktivity, při nichž se děti učí spolupracovat. Například – já teď navážím cukr a mouku a ty se pokusíš rozklepnout vejce a oddělit žloutky a bílky. Jednou to uděláme spolu a potom už jen ty sám. Do mouky mi prosím najdi kypřicí prášek, a až rozehřeju máslo, naliješ ho tam, souhlasíš? Když svoje dílo děláte společně, máte z toho i společnou radost a potěšení.
  10. Zkuste u dětí podpořit i jejich představivost a ptejte se jich například – co myslíš, že by se stalo, kdybychom do koláče místo cukru dali sůl? Dovedeš si představit, že by nám ta krupicová kaše opravdu přetekla a vylila se z oken a zaplavila sousedy? Kromě představivosti dejte prostor i fantazii dětí a nechejte je samostatně ozdobit třeba muffiny ovocem a cukrářským zdobením nebo připravte na návštěvu babičky jedlou ovocnou kytičku. Uvidíte, jak fantazie vašich dětí nabere obrátky.
  11. Po vaření nezapomínejte ani na společný úklid, protože vaření končí až úklidem. To je musíte naučit hned na začátku, aby vám nezanechávaly spoušť v kuchyni. Formou hry zkuste např. „Kdo stihne zamést tento kousek podlahy, než napočítám do 10? Jdu dát květiny do vázy a až se vrátím, tak jsem zvědavá, jestli se Aničce podaří roztřídit všechny příbory do správných přihrádek, a Honzíkovi spočítat misky na salát, kolik jich budeme pro celou rodinu potřebovat.“
  12. Ukažte dětem, jak správně prostřít stůl na oběd, kam dávat talíře, příbory, ubrousky, sklenice, misky na salát apod. Můžete k tomu dětem nakreslit i obrázek a nechat je, ať samy připraví celý stůl např. na oběd.
  13. Zahrajte si spolu na restauraci. Maminka sedí u stolu a přijde paní servírka, u které si objedná jídlo, a ona u ní prostře stůl, přinese pití a jídlo. Popovídejte si s dětmi o tom, že doma ani v restauraci při jídle nesrkáme, nebryndáme, používáme ubrousek a pár dalších pravidel slušného chování.
  14. Děti vždy za spolupráci pochvalte a připomeňte jim, co všechno se zvládly naučit, že jste na ně pyšní a že vás to s nimi bavilo.
  15. Ptejte se dětí, co se jim nejvíce líbilo, co jim nešlo, a co dalšího by se chtěly příště naučit. A už si naplánujte i další možný termín, na který se mohou těšit. Můžete jim i zkusit říct, že by vás třeba potěšilo, kdyby vám někdy o víkendu připravily samy výbornou snídani do postele. Budete se divit, jak rády to brzy udělají.