Nahoru

Jak by měla fungovat komunikace mezi rodiči a dětmi?

Umíte se spolu domluvit aneb jak by měla fungovat komunikace mezi rodiči a dětmi?

Autor: Andrea Löflerová, Aligames, autorka her Povídačky

Ze svých osobních zkušeností se 3 dětmi ve věku 7-18 let mohu posoudit, že pokud se spolu rodiče s dětmi nedokáží vzájemně domluvit, dochází k nedorozumění, které může vést ke špatné nebo vůbec žádné komunikaci v pubertě.

10 bodů, které jsou z mého pohledu důležité pro vzájemnou komunikaci mezi rodiči a dětmi:

  1. Umět si najít pravidelně čas na vzájemnou komunikaci a dát přednost povídání před televizní, PC apod.
  1. Nebát se jeden druhému otevřít a mluvit o svých pocitech, obavách, co se mi líbí i nelíbí, čeho se bojím.
  2. Povídat si s dětmi o svých zážitcích z dětství i o tom, jaké jsme dělali chyby
  3. Nebát se spolu mluvit pravdivě i o nepříjemných věcech, abychom si s dětmi vybudovali důvěra, že se nám mohou svěřit s čímkoli .
  4. Mluvit na děti jasně a srozumitelně s ohledem k jejich věku a vzájemně se respektovat.
  5. Při povídání bychom měli mluvit konkrétně sami za sebe, jak to my cítíme.
  6. Neměli bychom osočovat jeden druhého, ani se nad druhého povyšovat.
  7. Nebát se konstruktivní kritiky ze strany rodiče ani dítěte – např. „Vadí mi to , a nechci aby se to příště stalo, co pro to uděláme?“
  8. Jednota v komunikaci mezi otcem a matkou dítěte. Pokud se rodiče neshodnou, může se stát, že způsobí zmatek a nejasnost a děti se začnou učit špatným vzorcům ve vzájemné komunikaci. 
  9. Chválit děti především za jejich úsilí v konkrétní věci.

 

Pokud např. přijde dítě ze školy a vidíme, že je zamračené nebo smutné, nesnažme se mu hned vnucovat, ale spíše nabízet vzájemný kontakt. Pokud rodič začne za dítětem chodit a nutit ho, aby řeklo, co se stalo, může se stát, že se dítě ještě víc zachmuří a neřekne nic. Stejně špatná reakce by mohla pro dítě být i nevšímání si ho. Lepší podle mého názoru je konstatování: „ Zdá se mi, že se ti něco stalo, podle mě nejsi ve své kůži. Až budeš chtít, jsem tady, přijď mi říct, co se děje.“